Sidor

onsdag 31 januari 2018

Idas klocka

Mammas farmor hade med sig en väggklocka när hon flyttade in
hos sin nyblivne make.

Den har "alltid" hängt i vardagsrummet hos mamma.


Den har slagit varje hel och halv timma.
Ibland har det varit lite svårt att somna, mitt rum ligger rakt ovanför...

Den har varit hos urmakaren många gånger under årens lopp
för rundsmörjning och underhåll.
Men nu ville den inte längre :-(

Men det bar emot att kasta den!
Fraktade försiktigt hem den till mig och började fundera.

Först skruvade jag isär hela urverket. Väldigt vackra delar!


Allt som fanns på ovansidan var löst så det har jag lagt undan så länge...

Vände klockan upp och ner och ställde den på hyllan.
Köpte ett vanligt kvartsverk och nya visare.
De gamla passade dessvärre inte men de nya ser nästan exakt likadana ut :-)


Urtavlan är original.
Sen limmade jag fast några av delarna under urtavlan.


Tycker den blev riktigt snygg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar